Obsah článku
- Dôležitá otázka na začiatok – Ako je na tom váš web?
- Aké sú najčastejšie chyby pri webových stránkach?
- Stanovenie publika a cieľov reklamy
- Prvé kroky v marketingu – tvorba marketingovej stratégie
- Najčastejšie používané marketingové kanály v online marketingu
Je dôležité vypracovať správnu marketingovú stratégiu zameranú na dosiahnutie výsledkov, aké očakávate a kriticky zhodnotiť svoje možnosti. Ciele musia byť reálne a musia sa odvíjať od viacerých faktorov – akú službu ponúkate, aký máte rozpočet na reklamu, aké miesto na trhu aktuálne máte a podobne.
Dôležitá otázka na začiatok – Ako je na tom váš web?
Ešte predtým ako sa rozhodneme riešiť marketing a externé reklamné kanály, musíme zabezpečiť, aby bol web čo najviac funkčný. Na škodu nie je zamerať sa aj na kvalitu webu, a Onpage SEO (časť optimalizácie pre vyhľadávače priamo na vašej stránke). O obsah webu sa postaráte vy sami, vaše produkty, služby a prípadne šikovní copywriteri, ale s jeho formou a kvalitou prevedenia vám vedia pomôcť marketingové agentúry. Tvorbu webovej stránky ako takej radšej prenechajte v rukách odborníkov.
Aké sú najčastejšie chyby pri webových stránkach?
Chcete mať na webe veľa návštevníkov? Spríjemnite im pobyt na vašich stránkach tým, že sa vyhnete najčastejším chybám na webových stránkach.
Pomalé načítanie web stránky
Rýchlosť načítania webovej stránky priamo ovplyvňuje používateľskú skúsenosť. Pomalé načítanie stránky môže viesť k frustrácii používateľov a zvýšeniu miery odchodov.
Web neoptimalizovaný pre mobilné zariadenia
Keďže väčšina návštevnosti webu pochádza z mobilných zariadení, je veľmi dôležité mať responzívny dizajn (prispôsobujúci sa rôznym zariadeniam, mobilom, tabletom, notebookom a počítačovým monitorom). Rozhranie vhodné pre mobilné zariadenia zaisťuje bezproblémovú používateľskú skúsenosť na rôznych zariadeniach.
Dizajn web stránky – starý, komplikovaný, nevkusný
Na prvom dojme záleží. Zastaraný alebo neatraktívny dizajn webovej stránky môže odradiť potenciálnych zákazníkov. Rozhodnúť sa pre čistý, moderný dizajn s vysokokvalitnými obrazmi je tým správnym krokom pre vašu firmu. Vyhnite sa 3D tieňom a efektom, zlému použitiu kombinácie farieb, nekvalitným obrázkom a neatraktívnemu užívateľskému prostrediu.
Neprehľadná web stránka
Bežný návštevník webu sa nevie pohybovať po webe bez “manuálu”, preto je potrebné ho mať na stránke vo forme menu (hlavné menu na vrchu stránky, poprípade aj bočné menu pri produktoch), preklikov na iné služby či podstránky v texte, viditeľných buttonov, aby vedel kde má klikať, a podobne.
Chýbajúci alebo zastaralý obsah
Relevantný a aktuálny obsah je životne dôležitý pre zaujatie návštevníkov webovej stránky. Neaktuálne alebo chýbajúce informácie môžu potenciálnych zákazníkov odradiť.
Máte problémy s webom?
Stanovenie publika a cieľov reklamy
V prvom kroku si musíme určiť čo má byť cieľom našich kampaní – napríklad ak sme e-shop tak je to predaj, prípadne ak sme účtovná firma, je pre nás dôležité získanie kontaktov potencionálnych zákazníkov. V druhom kroku si musíme špecifikovať publikum – cieľovú skupinu – teda určiť, kto sú naši zákazníci, kto sú ľudia, ktorých chceme zaujať.
Pokračujeme výberom cieľov reklamy, napríklad, je našim cieľom budovanie značky, zvýšenie predaja na eshope, získanie viacerých potenciálnych zákazníkov, stiahnutie kníh či aplikácii? Pri tvorbe reklamy stanovujeme, čo je pre nás dôležité a na základe toho vyberieme vhodné reklamné kanály.
Čo všetko potrebujeme definovať?
Cieľová skupina / publikum
Identifikácia demografických a psychologických charakteristík vašej cieľovej skupiny je nevyhnutná pre efektívne zacielenie. Aký majú vek, rod, záumy a najmä, aké sú ich potreby, s ktorými im viete pomôcť?
Cieľ reklamnej kampane
Jasné definovanie účelu vašej reklamnej kampane, či už ide o zvýšenie predaja, generovanie potenciálnych zákazníkov alebo zvýšenie povedomia o značke, určuje smer vášho úsilia.
Rozpočet pre reklamu
Pridelenie realistického rozpočtu na reklamu zaisťuje, že vaše kampane budú realizovateľné a udržateľné.
Relevantné kľúčové slová
Výber relevantných kľúčových slov je zásadným krokom pre optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO) a efektívnu online reklamu. Neriaďte sa iba tým, čo vám napadne a čo pokladáte za výstižné. Zistite si, ktoré kľúčové slová ľudia skutočne vyhľadávajú.
Miesta, jazyky a zariadenia
Vedieť, kde sa nachádza vaše publikum, jeho jazykové preferencie a zariadenia, ktoré používajú, vám pomôže prispôsobiť vaše kampane.
Sledovanie a meranie výsledkov
Implementácia nástrojov na sledovanie a analýzy je veľmi dôležitá na monitorovanie výkonnosti vašich kampaní a prijímanie rozhodnutí na základe zozbieraných údajov – je stratégia správna, môžete v nej pokračovať s malými obmenami, alebo je potrebné urobiť zásadné zmeny?
Vďaka vyššie špecifikovaným informáciam vieme pristúpiť k tvorbe marketingovej stratégie.
Prvé kroky v marketingu – tvorba marketingovej stratégie
Možností, kde uverejniť reklamu je veľmi veľa, každý kanál nám vie priniesť iné výsledky či cieliť na iné publikum užívateľov, preto je dôležité venovať tejto časti pozornosť. Preto si na nasledujúcich riadkoch vysvetlíme najpoužívanejšie reklamné kanály.
Najčastejšie používané marketingové kanály v online marketingu
Po položení základov je čas preskúmať rôzne marketingové kanály a vytvoriť súdržnú stratégiu.
Google reklama
Google reklama je forma internetovej reklamy, ktorá umožňuje firmám zobrazovať svoje reklamy pri vyhľadávaní na Google alebo na webových stránkach partnerov Google, ktoré patria do siete Google Adsense. Táto forma reklamy je známa ako “platené vyhľadávanie” a funguje na princípe aukcie kľúčových slov. Je to jeden z najefektívnejších nástrojov v oblasti digitálneho marketingu.
Google ponúka viacero druhov reklám
Existujú rôzne typy reklamných kampaní na Google, ale aj mimo neho, napríklad rozšírená vyhľadávacia sieť či spriatelené weby.
Vyhľadávacia reklama (Search)
Search Ads tvoria skupinu reklám, o ktorých sa vo firmách najviac hovorí, sú to totiž reklamy vo výsledkoch vyhľadávania, ktoré závisia od voľby vhodných kľúčových slov. Táto reklama je tvorená textom a zobrazuje sa, keď zákazník zadá konkrétne heslá do vyhľadávača Google. Firma alebo podnik platí za umiestnenie vo vyhľadávaní.
Obsahová reklama (Display)
Bannerová alebo obsahová reklama je vizuálna reklama zobrazujúca sa na rôznych stránkach a snaží sa prilákať viac klientov na stránky konkrétnej firmy. Zákazníci ju aktívne nevyhľadávajú, ale sú jej vystavovaní, čo pomáha pri budovaní značky, teda brandu konkrétnej spoločnosti. Tento druh reklamy je využívaný aj na remarketing, čiže spätné inzerovanie klientov, ktorí už vykonali nejakú akciu (napríklad navštívili web stránku, objednali si produkty z e-shopu, prípadne iba vložili produkty do košíka a ešte ich nenakúpili) prípadne na oslovovanie vlastných zoznamov kontaktov.
Video reklama
Online marketing často využíva miesta, na ktorých bežný užívateľ internetu trávi veľa času. Približne 65% všetkých užívateľov pravidelne sleduje videá na YouTube, preto správne umiestnenou reklamou môžeme osloviť veľké množstvo nových zákazníkov.
Discovery reklama
Reklamy discovery sú typom formátu reklamy Google, ktorý je určený na oslovenie používateľov pri prehliadaní rôznych informačných kanálov Google discovery. Tieto informačné kanály zahŕňajú domovský kanál služby YouTube, karty Sociálne siete a propagácie v Gmaile a informačný kanál Objaviť Google. Reklamy discovery majú za cieľ prezentovať vaše produkty alebo služby vizuálne príťažlivým spôsobom, zatiaľ čo používatelia skúmajú obsah na týchto platformách.
Nákupné reklamné kampane (Shopping)
Shopping Ads sú určené pre e-shopy ponúkajúce produkty. Zákazníkovi sa zobrazia počas nakupovania a obsahujú veľmi konkrétne informácie – názov a cenu produktu, e-shop, v ktorom si ho môžu zakúpiť a často aj recenzie od zákazníkov, ktorí už produkt kúpili. Sú vhodné pre internetové predajne a eshopy.
Maximálne výkonné kampane (Max Performance)
Max Performance alebo tiež nazývaná výkonnostná reklama je zameraná na dosiahnutie maximálneho úspechu reklamných kampaní. Je zacielená na konkrétne výsledky a umožňuje využívať všetky druhy Google reklamy v jedinej kampani. Hodia sa pre klientov, ktorí hľadajú komplexné riešenie pre svoju spoločnosť.
Aké ciele vieme určiť pri reklame na Google
Výber vhodného reklamného kanála závisí od cieľa, ktorý sme si stanovili. Na základe týchto cieľov vieme stanoviť ciele kampaní Google na tieto:
- Predaj
- Potencionálny zákazníci
- Návštevnosť webu
- Zvažovanie produktu a značky
- Povedomie o značke a dosah
- Propagácia aplikácie
- Návštevy a promo miestnej predajne
- Kampaň bez zvoleného cieľa
Využívate Google reklamu?
Reklamné kampane na sociálnych sieťach
Niekedy sa oplatí v rámci marketingu využiť rôzne sociálne siete. Pri výbere sociálnej siete je potrebné myslieť na našu cieľovú skupinu, napríklad ľudia pod 20 rokov nebudú tráviť čas na Facebooku. Na nasledujúcich riadkoch nájdete najrozšírenejšie a najpoužívanejšie sociálne siete.
Reklama na Facebook a Instagram
Facebook a Instagram sú zastrešené tou istou spoločnosťou Meta a vrámci sociálnych sietí ponúkajú najviac možností.
S miliardami aktívnych používateľov je Facebook obrovskou platformou, ktorá umožňuje podnikom osloviť rôznorodé publikum. Reklamná platforma Facebooku poskytuje podrobné možnosti zacielenia na základe demografických údajov, záujmov, správania a podobne. Firmy môžu zdieľať rôzny obsah vrátane textu, obrázkov, videí a odkazov, čím vytvárajú všestrannú marketingovú stratégiu. Funkcie ako komentáre, hodnotenia Páči sa mi a zdieľania uľahčujú interakciu s publikom a zlepšujú viditeľnosť značky.
Instagram je vysoko vizuálny, vďaka čomu je ideálny pre firmy s vizuálne príťažlivými produktmi alebo službami. Platforma je populárna medzi mladšími demografickými skupinami, vďaka čomu je vhodná pre značky zacielené na mládežnícke publikum. Instagram je centrom pre influencer marketing, ktorý umožňuje značkám spolupracovať s influencermi a osloviť tak širšie publikum. Funkcia Príbehy umožňuje firmám zdieľať zákulisný obsah, propagačné akcie a časovo citlivé informácie.
Reklama na X / Twitter
Reklama na Twitter narozdiel od iných sietí, umožňuje napr. cielenie na fanúšikov vybraných profilov, reklamu tak môžete ukazovať aj sledujúcim svojich konkurentov. Značky môžu využiť trendy hashtagy na zvýšenie viditeľnosti a interakciu so širším publikom. Priama komunikácia so zákazníkmi, odborníkmi z odvetvia a konkurentmi je uľahčená prostredníctvom tweetov, retweetov a zmienok. Twitter je efektívna platforma na zdieľanie odkazov na blogové príspevky, články a ďalší externý obsah.
Reklama na TikTok
Formát TikTok sa točí okolo krátkych videí a poskytuje značkám pútavý spôsob, ako prezentovať produkty alebo služby. Podobne ako Instagram, aj TikTok priťahuje mladšiu demografickú skupinu, vďaka čomu je vhodný pre značky zacielené na Gen Z. Značky sa môžu zapojiť do výziev a využiť populárne trendy na zvýšenie viditeľnosti. TikTok ponúka rôzne možnosti inzercie vrátane výziev označených hashtagmi a reklám in-feed. Je to najrýchlejšie rastúca platformu súčasnosti a veľmi dobre tu funguje influencer marketing – donedávna to bola jediná možnosť reklamy na TikTok.
Reklama na LinkedIn
LinkedIn je platforma zameraná na profesionálne vytváranie sietí, vďaka čomu je ideálna pre B2B marketing a profesionálne služby. Firmy si môžu vytvoriť vedúce postavenie v myšlienkach zdieľaním poznatkov z odvetvia, článkami a zapojením sa do odborných diskusií. LinkedIn je cenný nástroj pre nábor, ktorý umožňuje firmám spojiť sa s potenciálnymi zamestnancami a prezentovať firemnú kultúru. LinkedIn ponúka možnosti cielenej reklamy na základe profesionálnych demografických údajov, pracovných pozícií a odvetví. Jej výhodou sú veľmi zaujímavé možnosti cielenia na základe profesijných skúseností alebo kariérnej životnej fázy.
Okrem vyššie spomenutých poznáme aj iné sociálne siete, napríklad Pinterest a podobne, ale tie v našej oblasti nie sú až tak rozšírené.
Máte firmu na FB/IG?
Aké ďalšie marketingové kanály môžeme použiť
Existuje veľmi veľa ďalších reklamných kanálov, no tieto sú najpoužívanejšie a účinné pri dosahovaní marketingových cieľov:
E-mail marketing
E-mailový marketing je vo svojej podstate strategickým prístupom ku komunikácii, kde firmy využívajú e-maily na spojenie so svojím publikom. Zahŕňa spektrum činností, od zasielania newsletterov a propagačného obsahu až po transakčné e-maily a personalizované správy. Cieľom je zaujať, informovať a premeniť príjemcov e-mailov na zákazníkov alebo lojálnych fanúšikov.
Cenové porovnávače
Existujú webové stránky, ktoré porovnávajú ceny produktov určitej kategórie z rôznych e-shopov a zároveň o nich ponúkajú informácie ako mieru spokojnosti zákazníkov alebo dĺžku dodania a podobne. Na Slovensku patria medzi najznámejšie možnosti weby Favi, Heureka alebo Glami.
Marketplace
Marketing na marketplace zahŕňa propagáciu a predaj produktov alebo služieb v rámci online trhovísk. Fungujú ako digitálne centrá, ktoré spájajú predajcov a spotrebiteľov na centralizovanej platforme, kde sa môžu uskutočňovať transakcie. Spoločnosti využívajú marketing na marketplace, aby zlepšili svoju viditeľnosť, oslovili širšie publikum a využili vybudovanú infraštruktúru populárnych online trhovísk.
Influencer marketing
Influencer marketing spočíva v spolupráci s jednotlivcami (influencermi), ktorí si vybudovali dôveryhodnosť a vplyv v rámci konkrétneho odvetvia. Títo influenceri používajú svoje platformy sociálnych médií na vytváranie obsahu, zdieľanie poznatkov a spojenie so svojimi sledovateľmi. Značky využívajú ich vplyv partnerstvom s influencermi, aby autenticky propagovali určité produkty alebo služby.
Rôzne affiliate programy
Affiliate program funguje tak, že konkrétna osoba propaguje produkty iných ľudí výmenou za malú províziu za každý predaj. Väčšinou to vyžaduje použitie špeciálneho linku. Typickým príkladom sú YouTuberi, ktorí pod videom uvádzajú affiliate odkazy na produkty alebo pomôcky, ktoré používajú priamo vo videu alebo pri jeho tvorbe.